Fără parteneriat public-privat pentru autostrada Moldova!

19/02/2019

Moldova vrea autostradă.  Această dorință a ajuns din nou la Guvern. Pe baza temerilor că banii nu vor ajunge pentru revizuirea studiului de fezabilitate pe sectorul Târgu Mureş – Târgu – Neamţ, asociațiile civice cer din nou renunţarea la parteneriatul public privat impus pentru realizarea segmentului Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ.

După protestul organizat în Piața Victoriei, asociațiile „Împreună pentru A8”, „Moldova vrea Autostradă”, „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” și „Pro Infrastructură” au înmânat o scrisoare publică primului ministrului Viorica Dăncilă.

” Rugămintea noastră adresată premierului a fost aceea ca în momentul în care se decide totuți această experimentare a Parteneriatului Public Privat și se observă că nu funcționează, termenul limită să fie 2021pentru a se putea depunde cererea de finanțare pentru porțiunea destinată Parteneriatului Public Privat în imaginea Guvernului. Premierul a promis că dacă până în 2021 nu va funcționa această formulă ar putea reconsidera modul în care se vede finanțarea acestui proiect.”- a declarat Gregoriana Tudoran, membră a asociației Împreună pentru A8

Guvernul nu dorește însă să renunțe la ideea construirii în Parteneriat Public Privat a tronsonului Ungheni-Iași-Târgu Neamț (Lețcani-Cristești).

”Descrierea proiectului Autostrada Târgu Neamț – Iași care defapt înseamnă Lețcani – Cristești are o lungime de 61 de km la care se adaugă șapte km bretelele, în total vor fi 68 de km la profil de Autostradă. Valoarea investiției este de 1,2 miliarde euro cu TVA pe o perioadă de patru ani eșalonată astfel, anul 1 SF plus proiectare, 5% din valoare, anul doi construcție 25% din valoare, anul trei construcție 35% din valoare și anul patru construcție 35% din valoare. Contractul se va încheia pe o periadă de 30 de ani din care patru ani prin faza de închidere financiară SF proiectare și execuție și 26 de ani pentru operare.” – a declarat Cătălin Urtoi, fondator al asociatiei civice Împreuna pentru A8

În plus, legea bugetului arată că toate autostrăzile din România vor fi în curând cu taxă.

”Taxele de Autostradă maxime care sunt deja stabilite prin acest document vor fi de 6, 3 euro pe 100 de km fără TVA pentru mașinile mici, autoturisme, 8,8 pe 100 de km pentru camionete și 12, 6 euro pe 100 de km fără TVA pentru autobuze și tiruri. Aceste taxe vor putea fi indexate după primii trei ani în funcție de creșterea salariului mediu pe economie.” – a declarat Cătălin Urtoi, fondator al asociatiei civice Împreuna pentru A8

Termenele asumate de Guvernul Dăncilă pentru finalizarea lucrărilor la autostrada A8 sunt 2022 pentru Tronsonul Iași-Târgu Neamț,  urmând ca în 2026 să fie tăiată panglica la întreaga autostradă.

Mădălina Cronț/ Marcel Cilibiu

No Comments so far

Jump into a conversation

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

Only registered users can comment.